For os er det vigtigt, at du får nogle fede handelsoplevelser. Derfor har vi samlet nogle råd til, hvad du skal være opmærksom på, og hvad du kan gøre for din egen sikkerhed, når du handler online.
Hvad kan jeg selv gøre for at øge sikkerheden omkring mine handler?
Spørg ind til varen
Før du byder, er det en god idé, at du har forhørt dig tilstrækkeligt om varen - fx farve, stand, evt. tilbehør etc. Bed eventuelt om yderligere billeder, hvis du er i tvivl om noget.
Handl sikkert med vores handelssystem
Den nemmeste og bedste måde, du kan sikre dig selv på, er at handle gennem os. Når du handler via vores handelssystem er du forsikret for op til 100.000 kr. Læs mere om vores smarte handelssystem her.
Vær opmærksom på betalingsmetoden
Vælger du at betale via MobilePay, skal du altid sikre dig, at sælgers navn stemmer overens med det navn, som står på vedkommendes MobilePay-konto. Er det ikke tilfældet, fraråder vi, at du overfører pengene. Kontakt vores support, hvis du er i tvivl. Vi fraråder at overføre penge via kontooverførsler, herunder særligt straksoverførsler, da langt de fleste tilfælde af svindel sker på denne måde.
Betal ikke for varen, før der er en klar aftale
Afvent med betaling, til du har en klar aftale med sælger om, hvornår der sendes. Eventuelt kan halvdelen af beløbet overføres inden indlevering, og den anden halvdel kan så sendes, efter at varen er indleveret til afsendelse.
Få varen sendt med sporing
Mind sælger om at skaffe gyldig dokumentation på afsendelse. Gør dig selv en tjeneste og brug lidt ekstra penge på, at varen sendes med sporing, så du kan følge pakkens rejse til dig. Bruger I servicen DAO, kan der købes sporbar, forsikret og hurtig levering fra 33 kr.
Se evt. vores guide vedr. Se evt. vores guide vedr. gyldig dokumentation.
Hvad skal jeg være opmærksom på hos sælger?
Sælgers profil
- Hvordan ser sælgers profil ud? Har sælger udfyldt sin profil med fuldt navn og et vellignende profilbillede, som kan give dig en fornemmelse af, hvem sælger er? En udfyldt profil er en god indikator på, at sælger står ved sin identitet og er troværdig.
- Har sælger gennemført andre handler? Tjek om sælger har positive vurderinger på sin profil, da det altid er en god indikator.
Sælgers annoncer
- Hvordan ser sælgers annoncer ud? Bruger sælger sine egne billeder, og har sælger en detaljeret annoncetekst og flere billeder, så du kan se varens stand ordentligt?
En detaljeret annonce med egne billeder er et tegn på, at sælger er ansvarsfuld og ønsker, at du skal have alle informationer, inden du køber varen. Stil spørgsmål til varen, og bed evt. om ekstra billeder, hvis der er noget, du er i tvivl om. Tjek om sælger måske har besvaret nogle af dine spørgsmål i kommentarfeltet. - Hvor er sælger og sælgers annoncer placeret? En god rettesnor er også at tjekke op på, om sælgers egen placering og sælgers annoncer er placeret samme sted eller forskellige steder. Hvis sælgers placering siger Århus, og sælgers annoncer er placeret alle andre steder der, så kan det godt være, at du forholde dig skeptisk. Så ser vi hellere, at du kontakter support omkring din observation, så vi kan tjekke op på det.
Sælgers adfærd
- Virker sælger ivrig? Er sælger ivrig efter at få handlen i hus, og svarer sælger ikke på dine spørgsmål? Presser sælger på med, at han/hun har andre bud, for at få dig til at handle hurtigere? Så er det en god idé at være opmærksom og tage et skridt tilbage og bede sælger svare på dine spørgsmål.
- Hvordan vil sælger handle? Vil sælger kun sende varen, og ønsker sælger, at betaling skal foregå via straksoverførsel til en bankkonto, så anbefaler vi, at du ikke handler med sælger.
- Har sælger dokumentation på varen? Har sælger en kvittering på varen eller andet bevis for, at varen tilhører sælger, og at varen er ægte? Hvis du køber en dyr vare, så spørg, om sælger har en kvittering, og bed om et billede af den.
Brug for hjælp?
Udviser en sælger eller andre brugere mistænkelig adfærd, så kontakt meget gerne vores support - så vil vi undersøge det nærmere. Er du på via app'en, kontakter du Support via den gule Support-fane nedenfor. Er du på via websitet, finder du Support-knappen på forsiden i nederste venstre hjørne.